Warzywa w ogrodzie – prawdziwa pokusa pod samym nosem!

Czy znają Państwo smak samodzielnie wyhodowanych warzyw z własnego ogrodu? Z pewnością zauważyliście już, że pod względem kulinarnym wyraźnie się różnią od zwykłych warzyw kupnych. Jeśli cenicie zdrowe, a zarazem smaczne pożywienie, może mieliście już okazję doświadczyć radości i satysfakcji, jakie towarzyszą zbiorowi jarzyn z własnego ogrodu oraz spożywaniu tego, co człowiek własnoręcznie wyhodował. Wiedza, co dokładnie trafia codziennie na stół i skąd pochodzą produkty spożywcze, jest dzisiaj ważna nie tylko dla rodzin z dziećmi. Jak powszechnie wiadomo, większość kupnych produktów spożywczych jest dzisiaj w taki czy inny sposób traktowana chemikaliami. Dzięki temu żywność można dłużej przechowywać i wzrasta jej okres przydatności do sprzedaży. Na przykład wyrośnięte ogórki i jabłka nie tylko sztucznie wyglądają, ale i smakują. Dostępne w handlu warzywa miewają nie tylko specyficzny smak i konsystencję inną od oczekiwanej. Często brakuje im też ważnych witamin oraz składników mineralnych. Kolejną zaletą warzyw z własnego ogrodu jest fakt, że będą one znacznie tańsze od tych mniej smacznych z supermarketu – dla wielu ogrodników hobbystów jest to decydujący argument na rzecz samodzielnej uprawy! W tym miejscu trzeba też podkreślić, że przyjemność czerpana z samodzielnej uprawy warzyw oczywiście opłaci się jeszcze w zupełnie inny sposób. W ten sposób zyskują Państwo mianowicie nie tylko świeże, zdrowe jarzyny z własnego ogrodu, balkonu czy działki; posiadacie też – być może wspólnie ze swoimi dziećmi – naprawdę ciekawe hobby!

Pyszne potrawy z warzyw

Dla każdego warzywa można wskazać sezon, kiedy osiąga ono optymalną dojrzałość. Zależnie od rośliny i gustu można serwować jarzyny między innymi na surowo, gotowane na parze lub z wody. Świeże warzywa nadają się świetnie do przygotowywania najróżniejszych surówek, takich jak surówka z kapusty, z pomidorów czy mizeria. Z rozmaitych jarzyn można też wyczarowywać zupy, dania jednogarnkowe i zapiekanki. Czy to jako zdrowy dodatek do dania głównego, czy jako danie główne, z pikantnymi przyprawami czy z odrobiną cukru, warzywa wzbogacają naszą dietę na mnóstwo zróżnicowanych smakowo sposobów. Istnieją gatunki jarzyn pasujące praktycznie do każdej potrawy, które można uprawiać we własnym ogródku. Do podstawowych metod kulinarnej obróbki warzyw zaliczamy: blanszowanie, gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, duszenie na maśle, duszenie w sosie, glazurowanie, zapiekanie, podsmażanie, grillowanie, smażenie w głębokim tłuszczu oraz oczywiście pieczenie w piecu.

Wartościowe składniki odżywcze – niezbędne w zrównoważonej diecie

Warzywa należą do tych produktów spożywczych, które są szczególnie bogate w prozdrowotne składniki odżywcze, takie jak substancje balastowe, sole mineralne oraz cenne witaminy. Dlatego też warzywa są szczególnie ważną częścią zrównoważonej diety! Co więcej, ponieważ zawierają bardzo dużo wody (65%–95%), udział procentowy składników energetycznych – białek, węglowodanów i tłuszczów – jest odpowiednio mniejszy. Natomiast zawartość witaminy C i witaminy K jest porównywalna w wielu gatunkach warzyw. To samo dotyczy takich ważnych składników mineralnych, jak potas, fosfor, magnez i żelazo. Wszystkie warzywa cechują się najwyższą zawartością substancji odżywczych i bioaktywnych bezpośrednio po zebraniu, w stanie nieprzetworzonym. W czasie ich przyrządzania w kuchni dochodzi do strat witamin, składników mineralnych i odżywczych. Stratom tym da się zapobiegać tylko częściowo. Dlatego też warto myć jarzyny dokładnie, ale niezbyt długo. Poza tym należy trzymać je pod bieżącą wodą tylko przez krótki czas. Inaczej dochodzi do wymywania cennych witamin. O ile w przypadku delikatnych warzyw, takich jak pomidory (Lycopersicon esculentum) czy papryka (Capsicum annuum), zalecana jest krótsza obróbka cieplna, na przykład gotowanie na parze lub duszenie, to twarde warzywa, takie jak czerwona kapusta (Brassica oleracea convar. capitata var. Rubra) lub kalafior (Brassica oleracea var. Botrytis) można też dłużej gotować. Z kolei nasiona fasoli (np. Phaseolus vulgaris) zawierają trujące białko (glikozyd fazynę), które rozpada się dopiero po ok. 15-minutowym gotowaniu. Kalafior i czerwona kapusta zawierają tioglikozydy, które również ulegają zniszczeniu podczas obróbki cieplnej. W wyniku gotowania rozpada się też gorzkawy alkaloid – solanina, zawarta w kiełkujących kartoflach (Solanum tuberosum) i niedojrzałych pomidorach (Solanum lycopersicum). Jest to związek lekko trujący, chociaż w małych dawkach posiada lecznicze właściwości. Jak widać, warzywa wymagają prawidłowej obróbki, abyśmy mogli cieszyć się pełnią ich smaku.

Zdrowe, kolorowe, różnorakie – powinny codziennie gościć na talerzu!

Zarówno Niemieckie Towarzystwo Żywienia, jak i wiodący lekarze zalecają, aby spożywać codziennie przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców, czy to surowych, czy gotowanych. Samodzielnie uprawiając warzywa, zyskujemy możliwość zbierania ich zawsze wtedy, gdy osiągną optymalną dojrzałość. Nie tylko wpływa to pozytywnie na ich smak, ale oznacza też, że mają Państwo do dyspozycji jarzyny o najwyższej zawartości prozdrowotnych składników odżywczych. Najróżniejsze gatunki warzyw nie tylko zawierają rozmaite wartościowe substancje, ale wymagają też spełnienia odmiennych kryteriów podczas uprawy. I tak rozmaite odmiany pasternaka (Pastinaca sativa) czy ogórków (Cucumis sativus) różnią się nie tylko wyglądem, ale też wymaganiami, gdy chodzi o temperaturę, warunki stanowiska, czas wysiewu, kwitnienia i zbioru. Innymi słowy, w czasie uprawy warzyw trzeba zadbać o pewne szczegóły, aby móc w nagrodę zyskać bardzo wiele! Teraz możecie Państwo spróbować sami – uprawa jest przyjemnym zajęciem, zdrowie na tym skorzysta, a pyszny smak będzie mówił sam za siebie!

Najpopularniejsze produkty w kategorii Rośliny

  • Zamów i odbierz
  • Dostawa
  • Sprawdź dostępność w markecie
Do góry