Home office – jak urządzić biuro w domu? Meble i wyposażenie gabinetu

Home office to mobilny styl pracy, który wymaga dobrej organizacji oraz samodyscypliny. Ułatwieniem w odnalezieniu się w tej formie zatrudnienia jest biuro w domu – miejsce, które sprzyja koncentracji, kreatywności i pozwala oddzielić życie prywatne od zawodowego. Podpowiadamy, jak urządzić mały gabinet w domu, jakie meble do biura w domu wybrać i jakie aranżacje są najmodniejsze.
Home office – nowa rzeczywistość coraz większej liczby osób

Home office to system pracy w domu. Polega na wykonywaniu swoich obowiązków zawodowych z miejsca zamieszkania i jest bardzo popularną formą na rynku pracy. Mobilny system pracy znany jest od wielu lat, ale dawniej był zarezerwowany dla osób pracujących jako freelancerzy, np. przy tworzeniu oprogramowań, projektowaniu stron, testowaniu aplikacji, specjalistów SEO, grafików i copywriterów. W wyniku pandemii ten trend mocno przyspieszył. Wykonywanie obowiązków z domu przeniosło się także na inne branże związane z działaniami online i przyniosło wiele korzyści – brak stałej kontroli, poczucie swobody, oszczędność na dojazdach i unikanie rutyny
Dlaczego warto wyznaczyć przestrzeń do pracy?
Mobilny styl pracy to coś więcej niż tylko otwarcie laptopa. Home office wymaga stworzenia gabinetu w domu – miejsca, które pomoże zachować samodyscyplinę, oddzielić życie prywatne od zawodowego i będzie sprzyjać efektywności pracy. Mimo że początkowo wizja pracy na kanapie z laptopem na kolanach może wydawać się atrakcyjna, już po kilku godzinach przekonasz się, że taka pozycja nie sprzyja ani samopoczuciu, ani szybkości wykonywanych zadań. Zdecydowanie lepiej poczujesz się, gdy usiądziesz na wygodnym krześle przy biurku i zachowasz podstawowe zasady ergonomii pracy przy komputerze.
Za stworzeniem specjalnej przestrzeni do pracy w domu przemawiają również względy psychiczne. Łóżko, kanapa czy fotel ustawione w sypialni lub salonie kojarzą się z odpoczynkiem, czasem wolnym od pracy i relaksem. Zasiadając na nich z laptopem, możesz odczuwać senność i trudności z koncentracją. Ciężko będzie Ci skupić się na obowiązkach służbowych i Twoja praca nie będzie w pełni owocna.
Zacznij od wybrania miejsca na biuro w domu

Na czas pracy zorganizuj sobie profesjonalną przestrzeń wyodrębnioną od życia prywatnego, która będzie sprzyjać kreatywności i koncentracji. Gabinet w domu najlepiej ulokuj w miejscu zacisznym, oddalonym od ciągów komunikacyjnych, a biurko ustaw przodem lub bokiem do okna – dzięki temu nic nie będzie odbijało się w monitorze komputera, a przestrzeń do pracy będzie dobrze oświetlona.
Biuro w małym mieszkaniu
Jeżeli dysponujesz ograniczonym metrażem, biuro w domu możesz urządzić np. w salonie – jest przestronny i ma doskonały dostęp do naturalnego światła dziennego. Do stworzenia stanowiska do pracy zdalnej wykorzystaj kącik, w którym ustawisz biurko, wygodne krzesło oraz szafę lub komodę. Biurko nie musi być duże – korzystając z przenośnego komputera, potrzebujesz niewiele miejsca do pracy, dzięki czemu wystarczy nawet lekkie biurko lub sam blat.
Salon i małe biuro w domu mogą mieć spójną aranżację. To sprytny sposób na to, aby wielofunkcyjne wnętrze zachowało swój harmonijny wygląd. Ważny jest jednak efekt odcięcia i przynajmniej symboliczne wyodrębnienie strefy służbowej z pozostałej części pomieszczenia. W tym celu sprawdzi się np. wnęka ścienna, wysoka szafka, przesuwne drzwi lub parawan.
Samodzielny gabinet w domu
Najwygodniejszym i najbardziej sprzyjającym miejscem do pracy w domu jest nowoczesny gabinet urządzony w osobnym pomieszczeniu. Najlepiej, aby był to pokój oddalony od wnętrz tętniących życiem – zwłaszcza kuchni i pokoju dziecięcego. Najczęściej na ten cel adaptowane są pomieszczenia na poddaszu, sąsiadujące np. z garderobami. Jeżeli jednak w swoim biurze będziesz spotykać się z klientami, wybierz pomieszczenie na parterze blisko wejścia głównego.
Wybierz meble do swojego biura w domu

Aranżacja gabinetu w domu powinna sprzyjać efektywności wykonywanych zadań, łatwości utrzymania porządku oraz dobremu samopoczuciu podczas pracy. Z tego powodu wygodne meble biurowe to absolutny must have i podstawa każdego wystroju.
Biurko – wygodna przestrzeń do pracy
Wybierając meble do biura w domu, zacznij od biurka. Optymalna wysokość, na jakiej powinien znaleźć się blat, to ok. 75 cm, a dla wyższych osób nawet 80-85 cm. Wygodną pracę zapewni przestrzeń robocza o szerokości przynajmniej 130 cm i głębokości 85-90 cm.
Biurko do domowego gabinetu może mieć wbudowaną specjalną rynnę na listwę zasilającą – to wygodna opcja, gdy podłączasz różne sprzęty do komputera, a jednocześnie chcesz uniknąć plątaniny wiszących i leżących na podłodze kabli. Przydatne są również wbudowane szuflady, w których ukryjesz przybory biurowe, oraz otwierany blat z dyskretną wnęką na laptopa – takie biurka są polecane zwłaszcza do małego biura zorganizowanego w salonowym kąciku.
Meble do przechowywania
W nowoczesnym biurze w domu nie może zabraknąć pojemnych mebli do przechowywania umożliwiających stworzenie funkcjonalnej i zorganizowanej przestrzeni. W szafkach, półkach i szufladach powinno być tak dużo miejsca, aby bez problemu zmieściły się w nich dokumenty, teczki, segregatory i notesy. Idealnie, jeśli znajdzie się w nich miejsce także na kolekcję książek, branżowych czasopism i sprzęt elektroniczny.
Jakie meble wybrać, urządzając biuro w domu? Aranżacje podpowiadają, że wygodnym rozwiązaniem są zestawy modułowe, które są skomponowane pod względem estetyki i funkcjonalności. Możesz uzupełniać je o dodatkowe elementy, np. kolejne szafki biurowe, szafy przesuwne czy komody RTV, tworząc idealnie zgraną zabudowę. Do wyboru masz meble stylizowane i bogato zdobione lub o oszczędnej formie, prostej bryle i w modnej kolorystyce – bieli, szarości, czerni czy naturalnego drewna.
Projektant wnętrz radzi:
“Aby poprawić jakość powietrza w domowym biurze i jednocześnie dodać mu stylowego akcentu, umieść na biurku lub w jego pobliżu miniogródek z ziołami, takimi jak mięta, bazylia czy rozmaryn. Te rośliny nie tylko oczyszczają powietrze, ale także stymulują zmysły, co może zwiększyć Twoją koncentrację i kreatywność podczas pracy.
Oferta OBI
Zadbaj o wyposażenie domowego biura

Ostatnim etapem urządzania domowego biura jest wybór oświetlenia, wygodnego krzesła, sprzętów i organizerów na dokumenty. Takie elementy wyposażenia sprzyjają owocnej pracy w przyjaznych warunkach i skupieniu.
Podstawa to dobre oświetlenie
Właściwe oświetlenie i natężenie światła w domowym biurze i na stanowisku pracy przekłada się na wygodę widzenia, ułatwia wykonywanie zawodowych obowiązków, zwiększa efektywność działań i pozytywnie wpływa na nastawienie do pracy. Z tego względu lampy są jednym z najistotniejszych elementów składających się na wysoki standard komfortu pracy.
Idealnym rozwiązaniem jest oświetlenie miejsca pracy światłem dziennym, które łatwo zredukujesz za pomocą rolet czy żaluzji, jeśli będzie zbyt ostre. Naturalne światło może być głównym lub dodatkowym oświetleniem miejsca pracy. W przypadku, gdy okazuje się niewystarczające, przyda się lampka biurkowa. W gabinecie sprawdzi się model stojący z regulowanym ramieniem oraz główką, który daje dużą swobodę w operowaniu strumieniem światła. Lampka powinna emitować światło o temperaturze barwowej 5500-6000K.
W domowym biurze niezbędna jest też lampa sufitowa. Najlepiej w transparentym kloszu, który będzie rozświetlał całe pomieszczenie. Postaw na ciepłą barwę światła i lampę z opcją regulowania natężenia – zyskasz w ten sposób możliwość sterowania nim zależnie od pory dnia i pogody.
Zadbaj o wygodne miejsce do siedzenia
Pracując na home office, większą część dnia spędzisz w pozycji siedzącej. By zapewnić sobie komfort, wyposaż swoje biuro w ergonomiczny, chroniący plecy fotel. Wybierz model o regulowanej wysokości – łatwo dopasujesz go do wysokości biurka i swojego wzrostu.
Krzesło powinno mieć wyprofilowane oparcie dokładnie podpierające łopatki i dopasowane do naturalnej krzywizny kręgosłupa oraz szerokie siedzisko o płaskiej powierzchni i lekko zaokrąglonych krawędziach. Dodatkowym udogodnieniem są zagłówki, podnóżki i podłokietniki. Ich zadaniem jest odciążanie różnych części ciała w momentach odpoczynku.
Przechowywanie dokumentów
Jeśli nie chcesz, aby Twoje domowe biuro przypominało drukarnię, w której na każdym kroku znajdujesz stosy dokumentów, od samego początku znajdź dla nich właściwe miejsce i zadbaj o systematyczne ich porządkowanie. Układaj swoje faktury, rachunki i umowy wedle ustalonego klucza, dzięki temu dokumenty będą zawsze łatwe do znalezienia.
Pomogą Ci w tym segregatory, teczki, pudła archiwizacyjne i etykiety. Za ich pomocą posortujesz i dokładnie opiszesz zebrane dokumenty. Zaopatrz się również w koszulki foliowe i skoroszyty, które sprawią, że proces przeglądania zarchiwizowanych pism i wydruków będzie sprawniejszy i zmniejszą ryzyko uszkodzenia czy zabrudzenia papieru.
Dokumenty porządkuj na bieżąco i zawsze odkładaj je do odpowiednich półek i regałów. W zależności od rodzaju oraz rozmiaru papierów możesz też wykorzystać pojemne kosze, zamontować w szafkach specjalne organizery lub pojemne skrzyneczki.
Sprzęty , które ułatwią pracę
Biurka z krzesłami, lampy, szafki i regały to jeszcze nie wszystko, co składa się na wyposażenie biura. W home office bardzo ważne są sprawne i wydajne sprzęty. Poza tymi podstawowymi – laptopem, drukarką, myszką i słuchawkami – warto mieć kilka urządzeń, które zapewnią maksymalnie komfortowe warunki do produktywnej pracy. Należą do nich:
oczyszczacz powietrza z nawilżaczem – dzięki niemu zyskasz powietrze wolne od wirusów, bakterii, kurzu i alergenów;
klimatyzator – to szybki sposób na schłodzenie powietrza, dzięki niemu praca nawet w upalne letnie dni będzie wydajna i komfortowa;
podstawka pod laptopa – ustabilizuje położenie komputera i sprawi, że ekran będzie znajdować się na poziomie wzroku, co zapobiega pochylaniu szyi i odciąża stawy;
dodatkowy monitor – zapewnia większą przestrzeń roboczą i lepszą ergonomię pracy;
system awaryjnego zasilania (UPS) – zapobiega utracie danych i uszkodzeniom sprzętu, gdy występuje skok napięcia lub nieregularny prąd.


